Eesti Keele Instituudis on valminud eesti-komi veebisõnastik
Eesti Keele Instituudi sugulaskeelte sõnastike sarjas on valmis saanud järjekordne veebisõnastik – „Eesti-komi sõnaraamat“. Sõnaraamatut saab kasutada instituudi ...26.02.21Taani animafilm sebrast kõlab ka ersa keeles
Taani noore filmilooja Amalie Næsby Ficki 2016. aastal valminud animamuusikal „Ztriwer“ on õpetlik ja haarav lugu sebrast, kellel kadusid ära mustad triibud ja sellest, ...16.01.21Kuidas tähistavad jõule soome-ugri rahvad
Kuivõrd Mulgimaa pealinn Abja-Paluoja kannab 2021. aastal meie hõimurahvaste maailmas prestiižset soome-ugri kultuuripealinna tiitlit, tutvustab Anti Lillak ajalehes ...23.12.20Avalda arvamust: kuidas kirjutada ersa, komi, mari, mokša ja udmurdi nimesid eesti tekstis?
Emakeele Seltsi keeletoimkond ootab ettepanekuid teemal “Ersa, komi, mari, mokša ja udmurdi nimede kirjutamine eesti tekstis”. Vastavalt oma kevadisel ...15.12.20In memoriam Aleksander Luzgin
Koroonaviirus kogub Vene Föderatsioonis jätkuvalt hoogu, haigestunuid on iga päevaga aina rohkem ja nende seas ka mitmed soome-ugri rahvaste rahvusliku eliidi esindajaid. ...29.11.20
ERSAD
Asualad
Ersade asualad paiknevad suuremate või väiksemate saarekestena venelaste, tatarlaste, tšuvaššide ja baškiiride asustusalade vahel Okaa-Volga vaheliselt alalt Siberini.
Religioon
Pärast Kaasani vallutamist 1552. aastal jäid ersad Vene riigi alluvusse. Algas vägivaldne vene õigeusku pööramine. Vana omausu sugemeid on siiski säilinud tänaseni.
Olulised on hiies toimuvad külapalvused põllutööde alguse ja lõpu puhul ning ikalduste ja epideemiate korral. Kui inimesed tunnevad, et ei suuda üleloomulike jõududega ühendust ise võtta, paluvad nad abi arbujatelt. Paljud ersade-mokšade jumalad on naissoost ja nende nimed koosnevad kahest osast: esimene pool näitab jumaluse mõjupiirkonda, teine pool on ava (eesti keeles ‘ema, naine’): Moda-ava (Maaema), Vir-ava (Metsaema), Ved-ava (Veeema), Varma-ava (Tuuleema), Tol-ava (Tuleema), Kudo-ava (Koduema).
Keel
Soome-ugri rahvastest just ersasid tabasid eriti suured repressioonid, hukati praktiliselt kogu nende intelligents. Seetõttu, ent samuti suure hajutatuse tõttu, on nende keel ja kultuur praegu suhteliselt raskes olukorras, kuigi oma rahvaarvult nad on koos mokšadega ungarlaste ja soomlaste järel kolmandad, edestades ka eestlasi.
Kirjakeel loodi vene tähestiku alusel ersadel 1925. aastal ja mokšadel 1933. aastal. Veel eelmisel sajandi lõpul kasutasid ersad-mokšad mitmesuguste teadete edasiandmiseks omapäraseid mõistekirja märke.
Rahvakunst
Ersade rahvarõivad ja laul on väga lähedased setu riietusele ja laulule. Sellele osutas tähelepanu juba Lennart Meri oma filmis “Linnutee tuuled”. Nende puunikerduskunstist aga leiab ühesuguseid päikeseratta ja hobusepea motiive kasvõi Saaremaa õllekappadel. Rahvariiete ja muu käsitöö ornamentides oli armastatud värv punane, millega liideti kollast ja sinist.
Ersa tuntuim kunstnik on puuskulptuure ja pronkskujusid verminud ersa skulptor Stepan Erzja (Stepan Nefjodov, 1876-1959), kes elas aastatel 1926–1950 Argentinas. Puuskulptuuri-traditsioon õitseb Mordvas tänapäevani, vendade Rjabovite eestvõttel on tööd alustanud puutöökool.
Tänapäev
Ersa kultuuri taasärkamine toimus 90ndate alguses, kui taastati suured rahvapalvused, mida nimetatakse Rasken Osks, kus ozks tähendab palumist. Palvustel näidatakse rahvale vanu kombeid, tuletatakse meelde kuulsaid ersa rahva inimesi, lauldakse ja tantsitakse. Selle kaudu kinnitatakse nii enestele kui teistele, et erzjanj kelj ‘ersa keel’ ja erzjanj melj ‘ersa meel’ on ikkagi veel olemas.
Rahvusvahelise tuntuse on ersa rahvale toonud rahvamuusikaansambel Toorama. Ersade ja mokšade rahvamuusikas on palju ühiseid jooni setu lauluga.
Fenno-Ugria Noored | Sisukaart | Kontakt