Kuidas folkansambel AR-GOD TMW-lt Jaapanisse tuuritama sattus
5. aprillil Tallinn Music Weeki Fenno Ugria ja Hõimupäevade laval F-Hoone Mustas saalis astub üles eesti-udmurdi folktrio AR-GOD. Paljud ehk aga ei tea, et ansambli esinemine eelmisel aastal Tallinn Music Weekil Fenno Ugria laval viis neid kontserditurneele Jaapanisse. Ansambli liige Toivo Sõmer meenutas, kuidas reis teoks sai.
“Me olime oma kontserdiga ilusti hakkama saanud, siis tuli üks väga väärika olemisega hallipäine jaapani härrasmees ja hakkasime juttu rääkima,” kirjeldas Toivo Sõmer esmakohtumist eelmise aasta TMW-l, millest sai alguse ansambli Jaapani reis. Selgus, et hallipäine härrasmees on Tomoyuki Ohsawa, kellel on Jaapanis omanimeline kontserdikorraldusfirma, mis on tuntud plaadifirma ECM Records Euroopas produtseeritud plaatide ja esinejate maaletooja Jaapanis.
Jutt ja olemine klappis ning pärast põgusat vestlust kutsus Ohsawa ansambli liikmeid oma kodumaa kultuuriga tutvuma ja tegi ettepaneku organiseerida Jaapanis kontserte. Muusikud mõtlesid, et eks see ole selline viisakas jutt, millest midagi ei sünni, aga nende imestuseks saatis jaapanlane juba järgmisel päeval kirja: “Selline Jaapani täpsus, et kui on lubatud, siis on lubatud ja hakataksegi asju ajama,” nentis Sõmer.
Jaapanisse reisimine on kulukas ja pillide transport paras peavalu, sellepärast oli ansamblil väga hea meel, et kultuurkapital ning Fenno-Ugria Asutus neid haridus- ja teadusministeeriumi hõimurahvaste programmi kaudu neid transpordikulude katmisel toetas.
2017. aasta oktoobris andis AR-GOD Jaapanis viis kontserti
Tokyo, Yokohama, Niigata, Joetsu, Takashima – peaaegu kõik on pirakad miljonilinnad. See-eest olid esinemiskohad kammerlikud ja väikesed ning publikut mahtus neisse keskmiselt kuni neljakümne inimese jagu.
Kõige põnevama esinemiskohana meenutas Sõmer Tokyost 300 km kaugusel Jaapani idapoolsel kaldal asuvat Niigata rannikulinna. Seal musitseeriti meie oma Rocca al Mare sarnases vabaõhumuuseumis, inglise keelse nimega Niigata Northern Culture Museumis. „Seal oli minu jaoks unelmate esinemispaik,” lausus Sõmer.
Kontsert toimus umbes neljasaja aasta vanuses hoones, mis jättis oma esteetikaga Sõmerile sügava mulje: ruudulised bambusest lükanduksed, maisipaberist vaheseinad ja hoolikalt väljavalitud kõveraks kasvanud männipalgid lae all. „Väga täpne nurk on kõrvuti pandud täiesti loomuliku kõvera palgiga, vastandite jõud mõjub niivõrd võimsalt. See energia, mis seal toimub, on teistsugune,“ kirjeldas muusik.
Väärika hoone ruumid olid delikaatselt lakoonilise kujundusega, vaid üksik stiilne kapp või hoolikalt seatud ikebana seisis nurgas. Sõmeri jaoks oli sellise arhitektuuripärli nägemine võimas kogemus: „Ise seal olla ja veel mõnusat muusika teha, see on täiesti teistsugune kogemus, kõik kokku toimib nagu teine maailm,“ meenutas Sõmer.
Harjumatult intensiivsed fännid
Üllatusena mõjus aga see, kui agar ja innukas oli Jaapanis kontserdile kogunenud publik: „Kui nad on artisti leidnud ja muusika neid huvitab, kui nad on selle avastanud enda jaoks, siis igal juhul tullakse kohale ei tea kust,“ kirjeldas Sõmer. Näiteks oli üks seltskond tulnud AR-GODi kontserdile mitmesaja kilomeetri kauguselt.
Kui Eestis on artistid harjunud sellega, et pärast kontserdi lõppu läheb publik vaguralt laiali ja esinejad saavad hinge tõmmata, siis Jaapanis oli kontsert alles soojendus. Sõmer tundis, et ta ei pääsegi fännide piiramisrõngast: „Lõputu suhtlemine, plaatidele autogrammide andmine, kontaktide jagamine,“ kirjeldas ta väga teistmoodi suhtlemise soovi, mida kontserdipublik esinejatelt ootas.
„Ma olen väga tänulik, et selline teistsugune publik on olemas,“ ütles Sõmer: “Neil on suur rõõm olla sinu juures.“ Fännid on ka helded, sest igaüks andis esinejatele kingitusi. See ei ole ka ainult kombe pärast viisakas olemine, sest kui jaapani inimesed juba esimesel korral võõrad väga soojalt vastu võtavad, siis see tuleb südamest: „Kui nad on su välja valinud, siis sa oled hoitud, siis sa oledki nagu nende pereliige,“ meenutas Sõmer sooja tundega.
Selle aasta detsembris on Sõmeril plaanis Jaapanisse tagasi sõita, seekord juba soolokontserte andma.
Tekst põhineb Toivo Sõmeri meenutustel Klassikaraadio saates “Delta” (21.11.2017)
[foogallery id=”7615″]